1 maj 2014

Lista på exempel - medberoende

Här är en lista på exempel som barn till alkoholister/missbrukare kan drabbas av, som jag hittade på ett forum.
Hur många av dem bockar du av på?


- Separationsångest
- Ångest
- Rädslor för att sina föräldrar ska råka illa ut
- Finner trygghet i kaos
- Isolering
- Rädsla för auktoritetsmänniskor
- Vill ha andras godkännande
- Vill vara andra människor till lags
- Ökad egen risk för missbruk eller dras till andra missbrukare
- Beroende (mat, spel, sex, arbete, spänning m.m.)
- Omedvetet söka sig till personer som överger en
- Offerkänslor
- Rädd för personlig kritik och aggressivt beteende
- Extremt ansvarsfull eller extremt oansvarsfull
- Bryr sig mer om andra än sig själv
- Förväxlar kärlek och medlidande
- Attraheras av människor de kan tycka synd om eller ta hand om
- Svårigheter med nära relationer
- Klamrar sig fast vid förhållanden som inte funkar pga rädsla att bli övergiven
- Väldigt lojal, även till människor som inte förtjänar ens lojalitet
- Dömer sig själv för hårt
- Dåligt självförtroende
- Har svårt för att ha roligt och leka
- Har svårt för att göra bort sig
- Vill ha bekräftelse och verka "perfekt"
- Tar på sig mer än vad man klarar av
- Gissar sig till vad som är normalt man själv känner sig annorlunda
- Ljuger trots att sanningen gått bra att säga
- Svårt att ta tag i sitt eget liv
- Ältar sin barndom
- Förnekar att ha dålig kontakt med sitt känsloliv
- Känner tomhet på insidan
- Överreagerar på plötsliga förändringar man inte har kontroll över
- Rädsla att förlora kontrollen
- Är impulsiva och ångrar sig efteråt


När jag hittade dessa exempel på ett forum bockade jag av på nästan alla.
Det känns tragiskt, men jag skulle vilja se en lista som beskriver motsatsen, för då får man nog mer
greppom hur man "egentligen" bör vara.
Men å andra sidan skulle mitt kravberg öka rejält, så jag nöjer mig med att konstatera att
det som jag bockade för är tillräckligt tufft och styrande i mitt liv just nu, så jag får försöka att smälta detta först.
Inte älta, bara konstatera, nu när man fått insikt om det är det lättare att bearbeta sakerna en efter en.
Perfektion eller att bli perfekt är inte målet, men att må bra/bättre strävar jag efter!

Lillsyrran min, här har vi lite att jobba med!
Men vi jobbar ju med oss själva hela tiden, nu när vi får mer insikt och kan 
bolla med varandra❤️
Ni som läser vår blogg är självklart välkomna att delta och dela med er, det uppskattar vi enormt mycket !❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack snälla för din kommentar!